>
תמותה והשמנת יתר
תמותה והשמנת יתר

תמותה והשמנת יתר

קשר בין תמותה לעודף משקל והשמנה

השמנת יתר הינה מחלה קשה הגוררת אחריה מחלות רבות, קשות ומורכבות לריפוי. ביניהן: סכרת סוג 2, יתר לחץ דם, יתר שומנים בדם, דום נשימה בשינה, הפרעות פוריות, סוגי סרטן שונים ועוד.

בעקבות התחלואה הרבה הנגרמת כתוצאה מההשמנה, ידוע זה מכבר כי ההשמנה מקצרת את תוחלת החיים וקיימת עליה משמעותית בתמותה כתוצאה מכך.

הבסיס למחקר המקשר בין סיכויי התמותה ומשקל יתר:

בניסיון להבין מהו הסיכון היחסי לתמותה לפי דרגת ההשמנה, פורסמה בינואר 2013 בעיתון JAMA, אחד העיתונים החשובים בעולם הרפואה, סקירה ספרותית נרחבת, אשר סקרה כ-100 מאמרים מארה"ב, קנדה, אירופה, אוסטרליה, סין טייואן ויפן, ברזיל, מקסיקו, הודו וישראל, הכוללים יחד 2.88 מיליון איש ו-270,000 מקרי תמותה. הסיכון היחסי לתמותה נבדק לפי קבוצות ההשמנה, הנקבעות על פי ה-BMI (מדד מסת הגוף).

כך למשל, נבדקו הקבוצות של BMI בין 25-30 (עודף משקל), BMI בין 30-35 (השמנה) ו-BMI מעל 35 (השמנת יתר חולנית), לעומת משקל תקין (BMI בין 18.5 עד 20 לבין 25).

התוצאות (עד גילאי 65) הראו שהסיכון היחסי לתמותה בקבוצת עודף המשקל היה 0.94 (סיכון נמוך יותר משל קבוצת המשקל התקין) ואילו הסיכון הלך וגדל ככל שעלתה רמת ההשמנה.

בקבוצות ההשמנה מכל הרמות, כבר עלה הסיכון היחסי לתמותה ל-1.18 (כלומר, עלייה של 18% בסיכון לתמותה), ומתוכן – רמת סיכון יחסי של 1.29 (עליה של 29% בסיכון לתמותה) בקבוצות השמנת היתר החולנית (BMI מעל 35).

תוצאות המחקר:

כך גם נמצאו הבדלים בין גברים לנשים. מחקרים שבדקו את ההבדלים בין המינים נמצא שבקרב קבוצות ההשמנה, נמצא סיכון יחסי לתמותה של 1.20 עבור גברים ו-1.28 עבור נשים.

המסקנות הן, שככל שעולה רמת ההשמנה, כך גדל הסיכון היחסי לתמותה.

יש להתייחס להשמנת היתר החולנית כאל מחלה קשה, הגוררת אחריה עליה ניכרת בתמותה, ולטפל בה ובמחלות הנלוות לה כבכל מחלה מסכנת חיים אחרת.

לשם כך, על כל מטופל לקבל ייעוץ מקצועי ומקיף לגבי כל האפשרויות הרפואיות העומדות בפניו, לפי רמת ההשמנה שלו ולבחור בטיפול הטוב ביותר עבורו.

בהרצליה מדיקל סנטר מנתחים רק רופאי בריאטריה מומחים בעלי ניסיון רב בתחום. הרופא המנתח אחראי באופן אישי על הטיפול, החל מרגע קבלת ההחלטה על הניתוח, במהלך הניתוח והאשפוז ולאורך כל המעקב שלאחריו. במהלך האשפוז, מקבל הרופא המנתח באופן אישי, את כל ההחלטות הטיפוליות, 24 שעות ביממה.

 

לייעוץ וקבלת מידע נוסף, ניתן ליצור קשר בטלפון: 09-9592999 או להשאיר פרטים ונחזור אליכם בהקדם.