>
סרטן והשמנת יתר
סרטן והשמנת יתר

סרטן והשמנת יתר

הקשר בין מחלת הסרטן והשמנת יתר

השמנת יתר הינה מחלה מורכבת הגוררת אחריה מחלות מסכנות חיים. בין המחלות הקשות הנגרמות כתוצאה מההשמנה נמצאת גם מחלת הסרטן. עדויות מדעיות רבות הולכות ומצטברות בעולם הרפואי על כך שאצל אנשים שמנים ישנו סיכון מוגבר לחלות בסרטנים מסוגים שונים: סרטן המעי הגס, סרטן הכליה, סרטן הושט, סרטן הקיבה, סרטן הרחם, סרטן השד, סרטן הלבלב, סרטן שלפוחית השתן ועוד.

הקשר בין מחלת הסרטן והשמנת יתר

מחקרים על הקשר בין השמנת יתר ומחלת הסרטן

מחקרים אף הראו שבארה"ב, למשל, כ-15-20% מכלל מקרי המוות מסרטן בארה"ב מתרחשים כתוצאה מהשמנת יתר.

על פי האגודה למלחמה בסרטן, משקל עודף, תזונה בעלת שיעורי שומן גבוהים, צריכת קלוריות רבות, ופעילות גופנית מועטה, עלולים להגביר את הסיכון לחלות במחלות סרטן שונות, ועל כן חשובה המודעות, בקרב אנשים בעלי עודף משקל, לקשר ולסיכון הבריאותי הקיים בין השמנה וסרטן.

במחקר הגדול והמקיף ביותר בתחום הניתוחים הבריאטריים, שהחל בשנת 1987 בשבדיה וביצע מעקב של עד 20 שנה אחר המטופלים, נסקרו תוצאות של תחלואה בסרטן לאחר ניתוחים בריאטריים.

המחקר כלל 2037 מטופלים שמנים שלא עברו ניתוח בריאטרי ו-2010 מטופלים שעברו סוגים שונים של ניתוחים, ביניהם מעקף קיבה וניתוח טבעת מתכווננת.

תוצאות המחקר על הקשר בין השמנת יתר ומחלת הסרטן

תוצאות המחקר המדהימות הראו שסיבת המוות הנפוצה ביותר בקרב כל משתתפי המחקר היה סרטן – 76 מקרי תמותה מסרטן לעומת 38 מקרים מדום לב, למשל.

סך הכל, מספר החולים החדשים שחלו בסרטן מאז תחילת המחקר עמד על 169 בקבוצה הלא מנותחת לעומת 117 בקבוצה המנותחת (הפחתה של כ-30% בתחלואה). מעיקר ההפחתה בתחלואה נהנו הנשים, עם 79 חולות חדשות בקבוצה המנותחת לעומת 130 נשים בקבוצה הלא מנותחת.

בקרב הגברים לא נצפו כמעט הבדלים בהיארעות המחלה בין מנותחים ללא-מנותחים (38 לעומת 39 מקרים חדשים בין הקבוצה המנותחת ללא-מנותחת, בהתאמה).

לסיכום, מחלת הסרטן הינה מחלה קשה ומסכנת חיים. הקשר בינה לבין השמנת יתר הינו מוכר, ידוע ומוכח מדעית מזה שנים רבות. ישנה חשיבות רבה לשמירה על אורח חיים בריא, הפחתה במשקל והימנעות ממצב של השמנת יתר, גם כחלק מהפחתת התחלואה והתמותה ממחלת הסרטן. לקריאה נוספת על השמנת יתר וניתוחים בריאטריים.

 

בהרצליה מדיקל סנטר מנתחים רק רופאי בריאטריה מומחים בעלי ניסיון רב בתחום. הרופא המנתח אחראי באופן אישי על הטיפול, החל מרגע קבלת ההחלטה על הניתוח, במהלך הניתוח והאשפוז ולאורך כל המעקב שלאחריו. במהלך האשפוז, מקבל הרופא המנתח באופן אישי, את כל ההחלטות הטיפוליות, 24 שעות ביממה.