Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
ניתוח דיסקטומי ולמינקטומי
ניתוח דיסקטומי ולמינקטומי

ניתוח דיסקטומי ולמינקטומי

ניתוח דיסקטומי ולמינקטומיהגב הוא איבר אשר מורכב ממערכת של עצמות, שרירים, גידים וחלקי סחוס, אשר מספקים לגוף כולו תמיכה ויציבה, לצד תנועה חופשית. עם השנים, המערכות הללו נשחקות כתוצאה מעומס ושימוש לא נכון. כאבי גב הם עניין שכיח למדי, אך רק במקרים קיצוניים יצריכו התערבות כירורגית, כאשר הפעולות השכיחות ביותר הן ניתוח דיסקטומי או למינקטומי.

דיסקטומיה ולמינקטומיה הן שתי פעולות כירורגיות אשר מתבצעות במטרה לטפל בבעיות חמורות בעמוד השדרה, שאינן ניתנות לפתרון בשום דרך אחרת. דיסקטומיה מומלצת בדרך כלל לאנשים צעירים יחסית, בגילאים 20-50,ולמינקטומיה לגילאי 50 ומעלה, אז השחיקה באזור זה מתגברת, אך לפי האבחון ומצב החוליות תינתן המלצה פרטנית, בכל שכבות הגיל.

בית החולים הרצליה מדיקל סנטר מעמיד לרשותך את בכירי הרופאים בתחום גב ועמוד שדרה, המתמחים בניתוחים אלו.

על כאבי גב והמקרים המצריכים ניתוח

כמעט כל אדם סובל מידי פעם מכאבי גב, אך לרוב הם חולפים מעצמם לאחר זמן קצר ואינם מפריעים לתפקוד היומיומי. לעומת זאת, יש ממצבים בהם כאבי הגב מחמירים ויכולים להקרין אל הגפיים התחתונות, להביא לתחושת נמלול ואף לאובדן שליטה על הסוגרים. תופעות אלו נגרמות לרוב בשל לחץ על שורשי העצבים אשר יוצאים מחוט השדרה או אפילו על חוט השדרה עצמו.

העצבים אשר יוצאים מחוט השדרה ממשיכים ממנו אל כל חלקי הגוף. לכן, לחץ מתמיד על עצב מסוים באזור זה עשוי להשפיע על התפקוד של איברים שונים. אחת התופעות הנפוצות ביותר בהקשר זה היא כאב אשר מקרין מהגב אל אחת הרגליים – כאב סכיאטי, שמקורו בבעיה בחוליות המותניות של עמוד השדרה ונקרא על שם העצב אשר יוצא מחוליות אלו וממשיך, דרך חלקו האחורי של האגן, אל הרגליים.

דוגמא זו ממחישה בצורה הטובה ביותר את הבעייתיות שבלחץ מתמשך ומתמיד על עצבי עמוד השדרה. כמו בטיפולים רבים אחרים, ינסה הרופא לטפל בבעיה בראש ובראשונה בעזרת טיפול שמרני (תרופות אנטי דלקתיות או פיזיותרפיה, למשל). אם הכאב לא יחלוף והתופעה תימשך או תחמיר, תוצע במקרים מתאימים האופציה הניתוחית.

ניתוח דיסקטומי

בין כל חוליה וחוליה לאורך עמוד השדרה נמצא חומר דמוי ג'ל, אשר תפקידו למנוע חיכוך בין החוליות (ממש כמו הסחוס במפרקים אחרים בגוף), אך בעיקר לשמש כבולם הזעזועים של הגוף. החומר הזה נקרא דיסק, והוא בין הראשונים להיפגע, כביטוי לנזקי השחיקה והלחץ על הגב.

הדיסק הוא למעשה מעטפת דקה, עגולה ועבה, אשר בתוכה נמצא הנוזל הצמיג. מאמץ יתר, תנועות לא נכונות של הגב וכדומה יביאו לאחר זמן מסוים לקרעים במעטפת הדיסק ובליטה שלו מחוץ לגבולות, תוך לחץ על עצבים שונים. הלחץ יכול להיות על שורשי העצבים או על חוט השדרה עצמו.

במצב חמור יש לכרות את הדיסק, כלומר – דיסקטומיה. כריתת הדיסק תהיה חלקית או מלאה לפי אזור הלחץ, וכן ייבדק במהלך הניתוח אם יש אזורי עצם שנדרש לכרתם. לעיתים משולב הניתוח גם עם למינקטומיה.

ניתוח למינקטומי

הלמינה (Lamina) היא הקשת האחורית אשר קיימת בכל חולייה בעמוד השדרה ו'עוטפת' את חוט השדרה. החוליות 'מונחות' אחת על גבי השנייה. ניתוח למינקטומי בא למעשה לטפל בהיצרות של התעלה הזו – אם בעקבות פריצת דיסק או הופעה של גורמים מפריעים אחרים (גידולים, ציסטות, זיזי עצם ועוד).

ניתוח למינקטומי מסיר את הקשת האחורית של החוליה באזור בו התעלה הוצרה, מה שמביא ליצירת חלל גדול שמאפשר להקל באופן מיידי את הלחץ על העצבים באזור.

ניתוח הלמינקטומי משולב לעיתים יחד עם ניתוח דיסקטומי, במטרה להבטיח שתופעת היצרות התעלה לא תחזור על עצמה בהמשך. במקרים מסוימים, ובמיוחד כאשר מדובר על בעיה בחוליות הצוואריות או בחשש לחוסר יציבות של האזור בעקבות צמד הניתוחים הללו, יבוצע גם קיבוע חוליות. הניתוחים הללו נמשכים כשעתיים לפחות.

התאוששות לאחר ניתוח דיסקטומי ולמינקטומי

כמו כל ניתוחי הגב, גם ניתוח דיסקטומי ולמינקטומי ידרוש התאוששות ארוכה יחסית. אמנם כיום הניתוחים הללו מבוצעים גם בשיטה הזעיר פולשנית, אשר מבטיחה החלמה קצרה יותר, אך גם כך חשוב מאוד להעניק לעמוד השדרה את הזמן הדרוש לו כדי להתאושש.

בדרך כלל, המנותח ישוחרר לביתו כ-24 שעות לאחר הניתוח. הליכה זהירה והפעלה של הגוף רצויות מאוד בתקופה זו, אך במשך חודש לפחות יש להימנע מהרמת משאות כבדים וכיפוף של הגב. כמו כן, בתקופה זו חל איסור לשבת לזמן ממושך (מעל 10 דקות רצופות). חזרה לעבודה קלה אפשרית בין שבועיים לחודש לאחר ניתוח דיסקטומי ולמינקטומי.

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם