>
ניתוחים בריאטריים ודום נשימה בשינה
ניתוחים בריאטריים ודום נשימה בשינה

ניתוחים בריאטריים ודום נשימה בשינה

דום נשימה בשינה הינה מחלה מסוכנת ומסכנת חיים. מדובר במחלה בה קיימת חסימה של נתיב האוויר בדרכי הנשימה העליונות, מסיבה מכאנית או מסיבה עצבית. מחלה זו קשורה באופן הדוק להשמנה ונמצא כי אחד מתוך שלושה שמנים חולים במחלה.

הצטברות רקמות שומן רבות באיזור הצוואר, יחד עם שכיבה במהלך הלילה, מושכת את הרקמות הללו ליצור חסימה וסגירה של דרכי הנשימה העליונות, דבר המהווה גורם סיכון לחנק במהלך השינה.

כך הסובלים ממנה עלולים להתעורר עד מאות פעמים בלילה, אף מבלי לדעת וגם הסובבים אותם סובלים מנחירות חזקות במיוחד במהלך הלילה.

בנוסף, המחלה מהווה גורם סיכון בפני עצמו להתפתחות תסמונת מטבולית – לחץ דם גבוה, פגיעה בפרופיל השומנים בדם ושיבוש משק הסוכר בגוף.

ניתוחים בריאטרים והשפעתם על דום נשימה בשינה

פעמים רבות הסובלים מהמחלה אינם מודעים לכך, ועל כן חשוב לאבחן את המחלה בצורה מקצועית במעבדת שינה.

במאמר מקיף שפורסם במרס 2013 בעיתון החשוב Obesity surgery (המוקדש כולו לתחום הניתוחים הבריאטריים), נסקרו 69 מחקרים הכוללים יחד 13,900 מטופלים.

במאמר נבדקו כמה סוגי ניתוחים והשפעתם על דום נשימה בשינה:

  • ה-BMI הממוצע של כל הנבדקים נע החל מ-40 ועד כ-60 ובמקרים בודדים וקיצוניים אף הגיע ל-80!
  • רוב המנותחות היו נשים.
  • מטופלים עברו ניתוח מעקף קיבה (מתוכם 69% נשים). גילם הממוצע היה 45.4 שנים.
  • כ-35% מתוכם סבלו מדום נשימה בשינה (כ-1630 מטופלים). מתוכם, במעקב ממוצע של כשנתיים וחצי לאחר ניתוח – 79% השתפרו או שהמחלה נעלמה אצלם כליל!
  • בקרב 4095 מנותחי הטבעת (74% נשים), עם גיל ממוצע של 41.8, כ-30% סבלו מדום נשימה בשינה (כ-1150 מטופלים). התוצאות, במעקב ממוצע של כ-3 שנים, היו דומות לשל המעקף: 77% מהמנותחים שסבלו מהמחלה נהנו משיפור ואף ריפוי מלא של המחלה!
  • נבדקו גם תוצאות השיפור במחלה לאחר ניתוח שרוול קיבה, בקרב 543 מטופלים, (מתוכם 64% נשים) אשר מתוכם כ-25% סבלו מהמחלה (כ-130 מטופלים). גילם הממוצע של המנותחים היה 39.2 שנים.
  • במעקב של מעל שנתיים חלו שיפור ואף היעלמות מוחלטת של המחלה אצל 86% מהסובלים ממנה!
  • גם ניתוח מעקף תריסריון נבדק בקרב 246 מנותחים (74% נשים), בעלי גיל ממוצע 40.7.
  • בניתוח זה 99% מהמנותחים השתפרו או נרפאו לחלוטין מהמחלה!
  • ובסך הכל, בכל סוגי הניתוחים יחד, 88.5% מהחולים נהנו משיפור חלקי או ריפוי מלא של המחלה.

ניתוח בריאטרי הפיתרון לירידה במשקל לאורך זמן

ידוע כי דום נשימה בשינה הינה מחלה אשר משתפרת משמעותית עם הירידה במשקל. נכון להיום אין טיפול טוב יותר מהניתוחים הבריאטריים להשיג ירידה משמעותית במשקל אשר תשמר לאורך שנים.

ואכן, מסקנת המאמר היתה שהניתוחים הבריאטריים משפרים או מרפאים את החולים מהמחלה ברוב המוחלט של המקרים, ללא קשר לסוג הניתוח. יחד עם זאת, ככל שעולה מורכבות הניתוח ובעיקר בניתוחים המשלבים תת ספיגה, יעילות הניתוח גדולה אף יותר בשיפור וריפוי המחלה.

עם השיפור במצב המחלה, נהנים החולים גם מהקטנת הסיכון לפתח מחלות נלוות נוספות כגון בעיות לחץ דם, יתר שומנים בדם וסוכרת וישנה הפחתה בסיכון לתמותה מכל המחלות הללו.

בהרצליה מדיקל סנטר מנתחים רק רופאי בריאטריה מומחים בעלי ניסיון רב בתחום. הרופא המנתח אחראי באופן אישי על הטיפול, החל מרגע קבלת ההחלטה על הניתוח, במהלך הניתוח והאשפוז ולאורך כל המעקב שלאחריו. במהלך האשפוז, מקבל הרופא המנתח באופן אישי, את כל ההחלטות הטיפוליות, 24 שעות ביממה.

 

לייעוץ וקבלת מידע נוסף, ניתן ליצור קשר בטלפון: 09-9592999 או להשאיר פרטים ונחזור אליכם בהקדם.