Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
אבנים במערכת השתן
אבנים במערכת השתן

אבנים במערכת השתן

כיום, הטיפול בתופעה זו השתפר לאין שיעור, ומה שהצריך בעבר ניתוח פולשני שגרר התאוששות ממושכת, יכול להיפתר בהליכים רפואיים מהירים ופשוטים הרבה יותר.

בבית החולים הרצליה מדיקל סנטר ניתן לעבור ריסוק אבנים במסגרת ניתוח זעיר פולשני.

כיצד ומדוע נוצרות אבנים בדרכי השתן?

כאמור, השתן מספק לגוף אפשרות נוחה לסילוק פסולת לא רצויה. הכליות, שהן חלק בלתי נפרד ממערכת השתן, מתפקדות למעשה כמסננים של הגוף, אשר מפרידים מהדם את החומרים שאינם נחוצים לו. משם הם מופרשים לשתן וממנו – אל מחוץ לגוף.

ה'פסולת' של הגוף כוללת לא מעט משקעים (וביניהם סידן, מגנזיום וכדומה).

בימים כתיקונם אותם משקעים מומסים בשתן ויוצאים מהגוף ללא בעיה, אך במקרים מסוימים הם עשויים דווקא להתגבש ולהתקשות, עד שהם מצטברים וגדלים לכדי אבן של ממש. וכל אבן כזו עשויה לפגוע באופן משמעותי בתפקוד איברי מערכת השתן, שהם קטנים וצרים יחסית.

אבנים במערכת השתן יכולות להיות בגודל של גרגר חול זעיר, ואז הן ייפלטו במוקדם או במאוחר דרך צינור השופכה. עם זאת, ישנן אבנים שיכולות להגיע גם לקוטר של כמה סנטימטרים. בגדלים כאלו, עשויות להתפתח במהירות בעיות בריאותיות רבות כמו חסימה של דרכי השתן, קושי במתן שתן, זיהומים ודלקות.

מדוע נוצרות האבנים הללו? בעיקר בעקבות שתן מרוכז וסמיך מידי, בו כמות המשקעים גדולה מהרגיל.

עם זאת, ישנם אנשים אשר סובלים מהיווצרות כרונית של אבנים כאלו, מה שמצביע על בעיה בריאותית סבוכה יותר אשר מקורה בתורשה, במבנה פיזיולוגי לא תקין של מערכת השתן ועוד.

אילוסטרציה של אבנים בדרכי השתן

הטיפול בהיווצרות אבנים במערכת השתן

היווצרות אבנים במערכת השתן לא תגרור אחריה תמיד טיפול לריסוק האבנים.

כאמור, ישנן אבנים זעירות שעשויות להיפלט מהגוף בכוחות עצמן, דרך מערכת השתן, מבלי להזיק כלל לתפקוד הגוף. ההנחה הבסיסית היא שהטיפול הטוב ביותר עבור אבנים זעירות (עד 6 מ"מ) הוא שתייה מרובה, לצד צריכה של תרופות לזמן קצוב.

כאשר מדובר באבנים בעלות נפח גדול יותר, ניתן לטפל בעזרת משככי כאבים (בהתאם לתחושותיו של המטופל כמובן) ותרופות אנטי דלקתיות, מה שעשוי לסייע בסילוקן באופן טבעי.

רק אם כל אלו לא עוזרים או שנראה כי האבן לא זזה ממקומה במשך מספר חודשים, יוחלט על ריסוק האבנים, אם בהליך כירורגי או בטיפול חוץ גופי.

גודל חריג או בעיה במבנה הפיזיולוגי של מערכת השתן עשויים לגרור ניתוח זעיר פולשני (אנדוסקופי).

ניתוח כזה יכלול חתך זעיר ביותר בגופו של המטופל, דרכו תרוסק האבן ויוצאו שבריה. שיטה זו יכולה להתבצע במקרים מסוימים גם דרך צינור השופכה, עד לכליות.

בהרצליה מדיקל סנטר מתבצעים מגוון ניתוחים וטיפולים בתחום האורולוגיה, ע"י בכירי הרופאים בישראל, כולל טיפול באבנים במערכת השתן.

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.

 

מעתה לא צריך לחכות!
במקרים של אבנים בכליות או חשד לאבנים בכליות והשתן,
אצירת שתן או דלקות הגיעו למוקד האורולוגי המהיר
וקבלו טיפול מיידי על ידי מיטב האורולוגים המומחים. 

פנו למוקד האורולוגי המהיר מבית מדיקל NOW